Tuesday, May 23, 2006

22 maj: Betydelsen av fem klick

-------- Original Message --------
Subject: 22 maj: Betydelsen av fem klick
Date: Tue, 23 May 2006 00:54:01 +0200
From: Håkan Elderstig <hakan@vokativ.com>
To: eliza Kajanus <eliza@vokativ.com>

Källarträning vid midnatt. Efter långt uppehåll kör jag ett pass om ca
30 min. Piggen har inte velat äta sedan igår morse (tre missade mål) och
är...supermotiverad. Skäller redan i hissen. Bestämmer mig för att följa
Canismodellen med tydlig kriteriesättning och minst 4 av 5 lyckade innan
det är dags att gå vidare.
*Fjärren - **Sitt till stå:* Kör en omgång på knä framför, en omgång
stående på knä framför och en där jag står hela jag. Funkar perfekt med
4-5 av 5. Lite svårt att se vä bak - spegel bakom Piggen behövs.
*Ligg till stå:* Sitter på knä framför. P är lite för het, kanske 3 av 5
bara (två omgångar). Höll inte riktigt koll på klicken, hade inget
tydligt mål. Bättre belöna från handen än att kasta godis, det drar upp
henne.
*Stå till ligg:* Börjar med det men hon är för het o trampar. Säger
skämtsamt nähä du till henne, ev blir hon osäker?
*Apportering*: Kör två omgångar med bocken ca 50 cm från henne o jag två
resp tre meter bort. 5 av 5. Sedan två omgångar där apporten är 1 m från
henne o jag 50 cm från apporten. 4 av 5. Ev går hon i en antydan till en
cirkel mot bocken, måste iakttas mer. Vill inte ha tillbaka det galna
hoppandet.
*Vittringsapporteringen*: Kör tre gånger, en med pinnarna i en slarvig
hög, o två med dem spridda på ca 40 kvcm, med godis mellan pinnarna.
Alla tre utmärkt. Hur vidare? Kolla!
*Ståendet*: Kör tre gånger. Är osäker på om hon tar två ministeg - måste
iakttas av någon som vet.

*Kommentar*: Tydliga kriterier och omgångar om fem är en fantastiskt bra
metod. Då går det framåt! Om P gör fel, ignorera utan kommentar och gör
lättare!!

--

Med vänliga hälsningar
Håkan Elderstig

http://grundskolan.blogspot.com/
om du tycker den är bra - berätta för en kompis
om du tycker annorlunda - kommentera

0 Comments:

Post a Comment

<< Home