Sunday, July 23, 2006

21 juli: Superpass med Pia

Firar Piggens femårsdag (eller: dagen efter) med ett superpass med Pia
Brygård vid Ursvik. Kl 18, svalt. Belöning: enbart korv.
Piggen är supermotiverad, reagerar på några skott i början, men glömmer
sen bort dem (jag med). Kör apporteringen: upptag ok, rent, men tempot
för sakta. Pia föreslår att lägga apporten längre ut (40 m) och gömma
mig när hon kommer in. Det funkar. Andra möjligheter: Springa iväg,
vissa inkallningssignal, mindre bock.
Ställande: Piggen har fattat ut, tar avstamp med båda tassarna i marken.
Pia tycker jag ska köra kvicka ståkommandon under lek, som jag gjort.
Lägg på även ett stå på tasstarget, så jobbar jag mot målet från tre håll.
Sedan fjärren.... Pia tipsar om att ta bort klickern o istället köra med
hjälper - lyfta upp under magen i ställandet. Godis vid sidan, inte
framför nosen, då märker hon inte vad hon gör. Jag prövar, det funkar
bättre. Ska även köra flera växlingar o belöna på stället, ej kasta, så
hon fattar vad hela övningen går ut på. Acceptera tassflytt till en
början tills hon förstår. Vid sättande: ta ett steg emot henne, mota
henne bakåt med nedfälld handflata (fundera över handtecken!).
Slutligen tasstarget: Lägg som sagt på ståkommando när hon ställt sig
där (så i rutan!). Kasta godisen långt från targeten, så hon kommer på
längre avstånd på det sättet.
Kommentar: Fantastisk träning! Piggen är supermotiverad, kvick, rolig
att jobba med - som hemma på gräsmattan! En känsla jag kommer att leva
på länge! Och min SM-dröm känns kanske inte så omöjlig....Jag är mycket
nöjd över att träna med Pia, hon är trevlig, pragmatisk, duktig och
engagerad. Helbra!
--

Med vänliga hälsningar

Eliza Kajanus, frilansjournalist
Fregattvägen 6, 117 68 Stockholm
Tel: 0735-36 24 01

0 Comments:

Post a Comment

<< Home